Leírás
Szerző: Perlai Rezsőné – Körmöci Katalin – Pivókné Gajdár Klára
Kiadó: Sprint Kiadó
Sorozat: A gyermek mindenek felett álló érdekében
Közreműködők: Meizner Ferencné Döme Zsuzsa lektor
Formátum: B/5, ragasztókötött
Terjedelem: 80 oldal
MÁSODIK KÖTETÜNK a Karácsonyi ünnepkör kapcsán az óvodás gyermekek érzelmi életének és környezete hatásainak összefüggését világítjuk meg. Az ünnepekre való készülődést a multikulturalitás, a hagyományok és szokások sokszínűségével és árnyaltságával jártuk körül, nem tévesztettünk szem elől egyéb (pl.: a gondolat, a lelkiismeret és a vallás szabadsága) gyermeki jogokat sem. Mindehhez elméleti és gyakorlati segítséget kínálunk.
Részletek
Az Óvodai Nevelés kiadója – a Sprint Kft. – és szerkesztősége örömmel nyújtja át „A gyermek mindenek felett álló érdekében” készült kézikönyvsorozata 2. kötetét, amelynek címe: Karácsonyi ünnepkör.
A témaválasztás egyik legszebb ünnepünkkel kapcsolatos. A karácsony a legtöbb családban, az óvodákban és a tágabb közösségekben is: „szent” nap. Az ünneplés sokféle módja késztetett bennünket arra, hogy körüljárjuk a karácsony ünnepkörét és az arra való felkészülést. Tesszük ezt
– mint édesanyák, akik a család meghatározó szerepét képviselik, hiszen a gyermek nevelése elsősorban a család joga és kötelessége, s ebben az óvodák kiegészítő szerepet játszanak;
– mint pedagógusok, akik elkötelezetten gyermekközpontúak. Ezért a karácsonyi ünnepkör kapcsán az óvodás gyermekek érzelmi életének és környezete hatásainak összefüggését a gyermekek érdekében kívántuk megvilágítani;
– és mint a társadalom megbízottjai, akik tudásuk és a társadalom értékeinek legjavát közvetítik a felnövekvő nemzedéknek.
Álljon itt az Óvodai Nevelés Országos Alapprogramjának szellemiségét tükröző Bevezető részlete, amely igazodási alapul szolgál kötetünkhöz!
„Az óvodai nevelés pedagógiai alapelveinek meghatározásánál abból kell kiindulni, hogy
- az óvodai nevelésnek a gyermeki személyiség teljes kibontakoztatására, az emberi jogok és a gyermeket megillető jogok, alapvető szabadságok tiszteletben tartásának megerősítésére kell irányulnia; az egyenlő hozzáférés biztosításával.
- A gyermeket – mint fejlődő személyiséget – gondoskodás és különleges védelem illeti meg.
- A gyermek nevelése elsősorban a család joga és kötelessége, s ebben az óvodák kiegészítő szerepet játszanak. Gyermekképének részlete:”…biztosítva minden gyermek számára az egyenlő hozzáférést. Nem ad helyet az előítéletek kibontakozásának sem társadalmi, sem nemi, sem egyéb értelemben.”
Kötetünk célja: az ünnepekre való készülődés, a multikulturalitás, a hagyományok és szokások sokszínűségének és árnyaltságának bemutatása, miközben nem feledkezünk meg az alapvető emberi jogokról sem – például a gondolat, a lelkiismeret és a vallás szabadsága –, amelyek egyben gyermeki jogok is. Mindehhez elméleti és óvodapedagógiai gyakorlati segítséget kínálunk.
Célunk meghatározza a könyv felépítését és a tartalom megválasztását is, mindeközben nem annyira teljességre, mint inkább időszerűségre, a jelen társadalmi életben meglévő – esetleg feszítő, konfliktusszító – problémák korszerű megelőzhetőségére törekszünk.
Minden szakmai-módszertani kiadvány lényeges vonása a tevékenységek, módszerek, eszközök, az irányítás módjának és szervezeti formáinak korszerű megválasztása; kötetünk is ezt tartja fontosnak.
Kérjük a kedves olvasót, hogy a kézikönyv olvasása közben vegye figyelembe azokat az alapelveket, amelyek a szerzők gondolatait vezérelték, és amelyek egybeesnek az Óvodai Nevelés Országos Alapprogramja szellemiségével és egységeivel. Így:
• Az érzelmi nevelés és a szocializáció biztosítása – vagyis minden, a gyermeket körülvevő személyi és tárgyi környezet biztosítsa számukra a másság és a sajátos egyediség biztonságát, megértését, elfogadását és a toleranciát.
• Az anyanyelvi, az értelmi fejlesztés és nevelés megvalósítása és az óvodai élet megszervezése – történjen a gyermekekkel együtt, ahol
„A pedagógus feladata tehát csak a vezetés, az útmutatás: ő csak segít, szolgál, míg a gyermek személyisége a maga erejénél fogva fejlődik, mert a gyermek maga cselekszik.”
(M. Montessori)
• az óvoda kapcsolatai során – a család elsődleges szerepének figyelembevételével teremtse meg az óvoda az élettel való összhangot és együttnevelést,
• A tevékenységekben megvalósuló tanulás a karácsonyi várakozásban és az ünneplésben
– a tevékenységek sorozatában valósulhasson meg,
– eredménye lehetőleg valamiféle produktum lehessen,
– ezekbe a tevékenységekbe aktuálisan integrálódhassanak a műveltségtartalmak (mese, vers, ének, zene, énekes játék, rajzolás, mintázás, kézimunka, matematikai tapasztalatok szerzése, külső világ tevékeny megismerése, mozgás, munka jellegű tevékenységek és a mindent átható játék).
Karácsonyi ünnepkörrel kapcsolatos gondolatainkat, módszereinket „A gyermek mindenek felett álló érdekében” tesszük közzé. Bízunk benne, hogy kedvező tapasztalataink megértő fogadtatásra találnak az óvodapedagógusok körében. Kézikönyvünk tartalmi vonulata a gyermek érzelmeiből indul ki, hangsúlyozza az ünnep sokszínűségét, s azáltal, hogy felvonultatja a gyakorlati megvalósulás lehetséges módjait, konkrét segítséget kíván nyújtani a téma iránt érdeklődőknek.
Ebben a reményben bocsátja útjára e sorozat második könyvét a szerkesztő,
Körmöci Katalin.